”Da, Njet och Spasibo”

av Frida J., studerande 22 år.

Det var i början av 2008 som studenter på medielinjerna fick förfrågan om att delta i kursen ”Internationell medieproduktion”. Vi studenter fick chansen att åka till Murmansk i Ryssland eller till Ukraina. Tanken var att vi skulle prova på att resa till ett annat land och en annan kultur och fungera som, i mitt fall, en radioreporter.

Detta för att öka kunskaper och förståelse mellan Sverige och de forna öststaterna som Ryssland och Ukraina.

Jag ville åka till Ryssland.

Svårtstartad resa

Tidigt på morgonen åkte jag tillsammans med fyra andra studenter från Institutionen för musik och medier i Piteå. Vi var uppspelta som duracellkaniner och den lilla minibussen tog mig förbi Luleå och mer norrut än jag aldrig tidigare hade befunnit mig.

Några kaffe senare stannade vi till i Rovaniemi i Finland där vi skulle hämta våra pass och visum på det lokala postkontoret. Inga pass fanns.

Förvirrade och ganska trötta fick vi reda på att passen skulle finnas på posten dagen efter så vi beslöt oss att stanna i den finska staden under natten. Antiklimax var ordet för natten och bekymrade över att resan skulle ta en abrupt vändning och sluta i Piteå fortare än tänkt.

Dagen efter steg vi upp tidigt och begav oss till posten, inget pass fanns. Irritationen steg och vi återvände till hotellet. Våra pass var på villovägar i Finland. Bittra satt vi på våra hotellrum och rullade tummarna.

Vid klockan två åkte vi ut till flygplatsen. Våra pass skulle eventuellt komma dit vid tvåtiden. Om inte, skulle vi avblåsa resan.

Vi fick passera den finska och ryska gränsen senare samma dag. Äntligen var vi på väg för att leva en vecka i väldens största stad norr om polcirkeln.

Varmt välkomnande

Dagen efter träffade vi våra kontaktstudenter som vi fick i början av läsåret. Det var roligt att träffa de människor som man har försökt att kommunicera med via mejl och knagglig engelska. Sedan visade de sex ryska studenterna oss Murmansk.

Höga gråa byggnader sträckte sig efter den mulnande himlen. Hundar sprang lösa vid tågstationen och duvorna hopade sig vid soppåsarna som låg utslängda på gatan. Piteå är himmelriket jämfört med Murmansk. Men ”våra” studenter tog väl hand om oss och vi fick en varm och fin kontakt med dem.

Det kändes som kontakter med människor från utlandet var mycket mer viktigt för dem än för oss. Vi var deras lufthål ut från Ryssland.

Det  var svårt att leva som student. Pengar de fick för att studera var minimala och deras studiebidrag räckte bara till att fika tre gånger.

De sista dagarna var vi mycket trötta. Det var en tuff resa med mycket nya intryck och kontakter. Samtidigt som vi skaffade oss en ny bild av Ryssland skulle vi arbeta och göra reportage. I bussen hem satt vi bara tysta och tittade ut på det glesa landskapet som täcktes av regn.

Distans och eftertanke

Nu nästan en vecka senare har jag fattat vad det var jag upplevde i landet i öster. Jag är så glad för att jag fick chansen att resa till Murmansk och jag tror i dagsläget att jag kommer att resa tillbaka och besöka studenter jag fick lära känna där. Jag har redan haft kontakt med många av dem. Det är tur att det finns sms och mejl.

Jag lärde mig så mycket av resan. Att komma till ett främmande land och anpassa sitt svenska tankesätt till ryskt. Att hanka mig fram och göra mig förstådd och skapa nya kontakter som kan vara för livet.

Jag har skapat mig ett litet kontaktnät som jag ska vårda ömt.

Just nu ska jag redigera mitt radioreportage som jag gjorde och när jag lyssnar på intervjuerna saknar jag resan. Det enkla levernet, gästfriheten som fanns och all denna kärlek som människorna där utsöndrade.

Skicka gärna in dina reseerfarenheter i Ryssland till , vi är mycket tacksama för din insats och publicerar din reseberättelse så fort vi har granskat den.

Russia Online Crew   Sidan uppdateras löpande!Russia Online.SE 2009 sidan kan tyvärr inte visas fullständigt av Mozzilla Firefox

Dela med denna sida på facebook

Russia Online . se

den självklara webresursen

för dig som har Ryssland i